Gezond en gevarieerd eten; kinderen hebben voldoende groenten en fruit nodig, een beetje vis, weinig vlees en niet te veel suiker. Want gezond en gevarieerd eten is belangrijk. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Want wat als je kind die gezonde, gevarieerde hapjes op zijn bord laat liggen?

Wil jouw kind alleen maar pasta met tomatensaus of boterhammen met pindakaas en lukt het je niet dat eetpatroon te doorbreken? Je bent niet de enige! Heel veel moeders voeren dagelijks strijd aan tafel in een poging hun kinderen gezond en veelzijdig te voeden. En het lastige is: hoe langer die strijd duurt, hoe groter en hardnekkiger hij wordt. Het is mogelijk om de strijdbijl te begraven en je kind enthousiast te maken voor gezonde voeding. Hoe? Bij deze 3 tips en bruikbare adviezen.

Gezond en gevarieerd eten

1. JONG GELEERD, OUD GEDAAN

Het beste is natuurlijk om goed te starten. Door baby’s zelfgemaakte prakjes te geven, bijvoorbeeld van aardappelen en diverse groenten, met eventueel een hapje (zelfgemaakte en/of ongezoete) appelmoes erdoorheen. Van linzen, zoete aardappel, doperwten en pompoen kun je ook goede babyprakjes maken. Kinderen die van jongs af aan alles leren proeven, eten later vaak gevarieerder en gezonder. Ze eten ook beter met de pot mee – en dat is waar je naartoe wilt.

Maar hoe vanzelfsprekend leren proeven ook lijkt, in de praktijk is het vaak lastig. Kinderen spugen eten uit of weigeren hun mond open te doen en drijven hun ouders tot wanhoop. Een aantal dingen zijn goed om te onthouden. Ten eerste: wees geduldig. Het aanleren van nieuwe smaken – ook bitter en zuur – kleuren en texturen kost tijd. Geef niet te snel op. Wil je kind geen groente, blijf die toch aanbieden, elke dag weer. Ten tweede: neem genoegen met kleine stapjes. Een kind dat een aversie opgebouwd heeft tegen groente dwingen een berg broccoli te eten, werkt averechts.

Dus neem je tijd en begin klein. Eén hapje proberen is al goed. Je kunt dan beetje bij beetje het aantal hapjes (groente) opvoeren. Roept je kind dat het eten niet lekker is? Leg dan uit dat dat niet erg is: je hoeft het eten niet elke dag even lekker te vinden. Ook als je de maaltijd wat minder lekker vindt, kun je die nog steeds prima opeten. Belangrijk is om daarbij het goede voorbeeld te geven. Zien eten, doet eten. Eet dus met zijn allen aan tafel, zodat je kind leert en ervaart dat het gewoon is om aan tafel je bord leeg te eten.

‘Kinderen die van jongs af aan alles leren proeven, eten later vaak gevarieerder en gezonder’

Gezond en gevarieerd eten

2. MAAK HET NIET TE GROOT

Als kinderen moeilijk eten, zijn ouders vaak geneigd om veel aandacht te vestigen op het eetgedrag van hun kroost. Ze plakken stickers, maken schema’s en smeken hun kind om hapjes te nemen. Elk hapje wordt gevierd en kinderen worden tijdens de maaltijd de hemel in geprezen. Hoe goed bedoeld ook, deze strategie werkt meestal averechts. Want hoe belangrijker jij het maakt, hoe groter het wordt. Voor je het weet draait elke maaltijd om het wel of niet eten van je kind.

Te veel focus op het slechte eetgedrag van je kind maakt van de maaltijd bovendien een spel. Aan tafel gaan betekent voor je kind: game on! Niet eten geeft negatieve aandacht (vragen en smeken),wel eten geeft positieve aandacht (juichen en prijzen). Je kunt dit ‘spel’ vermijden door juist niet te veel aandacht te vestigen op het eetgedrag van je kind. Laat dit gedrag zijn natuurlijke weg vinden.

Het is dan wel belangrijk dat de regels van tevoren duidelijk zijn, daarmee kun je het gedrag in goede banen leiden. Bijvoorbeeld: we eten wat de pot schaft, vind je iets niet lekker of weet je het niet zeker, dan neem je op zijn minst één hapje om het te proberen en eraan te wennen, we voeren geen discussie over eten aan tafel en maken er ook geen drama van. Als deze basisregels duidelijk zijn, kun je tijdens het eten focussen op het gezellige samenzijn. Bespreek de dag met elkaar: wat hebben jullie zoal gedaan en geleerd, wat staat er voor morgen op de agenda?

Eet je kind niks, probeer dan eens de tough love methode: maak geen alternatief eten klaar, maar houd voet bij stuk. Klaagt je kind na het eten over honger, bied dan hetzelfde hapje opgewarmd aan. Heeft je kind zonder te klagen een paar hapjes gegeten of misschien wel zijn hele bord leeg? Prijs hem of haar dan na het eten, bijvoorbeeld tijdens de afwas of bij het naar bed brengen.

Gezond en gevarieerd eten

3. ZORG VOOR INSPIRERENDE VOORBEELDEN

Kinderen zijn eerder geneigd gezonde dingen te eten, als ze weten dan hun ‘held’ ook gezond eet. Dat blijkt uit een wetenschappelijk experiment waarbij kinderen tussen de zes en twaalf jaar op een zomerkamp konden kiezen tussen patat of stukjes appel. In eerste instantie koos slechts 9 procent van de kinderen voor de stukjes appel. Vervolgens kregen ze vlak voor hun keus foto’s te zien van helden en rolmodellen en de vraag: ‘Wat denk je dat zij zouden kiezen: patat of appel?’ Wat bleek?

Toen ze gevraagd werden stil te staan bij de vraag wat hun held zou doen, koos bijna de helft van de kinderen voor de appels. De moraal van dit verhaal: heeft je kind een held of rolmodel – dit kan variëren van een grote neef of nicht tot de juf, een zanger of sporter – vraag je kind dan wat die held zou eten. En benadruk dat jij wel zeker weet dat hij of zij alleen zo sterk, groot, stoer en heldhaftig zijn geworden omdat ze gezond eten.

tekst Anne Bakker | foto’s Shutterstock.com

 

Je vindt nog meer tips en bruikbare adviezen in de nieuwste Fabulous Mama 2-2021. Deze bestel je hier!

Wil jij geen enkele editie missen? Abonneer je dan nu op Fabulous Mama magazine!

Wil je op de hoogte blijven van de leukste artikelen en toffe winacties? Volg Fabulous Mama magazine op Instagram, Facebook en meld je aan voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief.