Kies nu voor een abonnement met korting

Interview

Interview Josh Veldhuizen van JOSH V

Wij interviewden Josh Veldhuizen (35), bekend van het dames lifestyle- en modemerk JOSH V.  Josh heeft 2 kinderen en 2 bonuskinderen, Alexis (3 jaar), Elodi (7 maanden), bonusmama van Nino (15 jaar) en Luèn (13 jaar). 
Instagram: @joshveldhuizen / @joshvhq / @joshvhome

Interview Josh Veldhuizen

Kan je kort vertellen wat voor bedrijf je hebt, hoe ziet een gemiddelde werkdag eruit? Hoeveel werk je?

Alweer 11 jaar geleden startte ik mijn dames lifestyle- en modemerk: JOSH V. Geen dag is hetzelfde, de ene dag heb ik een dag vol meetings en de volgende dag ben ik bijvoorbeeld bezig met een fotoshoot. Daarnaast ben ik ook nog steeds zelf nauw betrokken bij het creatieve proces van het ontwerpen, dat is hoe ik ooit begonnen ben en ik vind dat nog steeds ontzettend leuk. Minimaal één keer in de week zit ik met het designteam om nieuwe ontwerpen te bedenken en collecties door te nemen. Mijn team bestaat ondertussen uit zo’n vijftig mensen en daarbij zit een managementteam waarmee ik dagelijks schakel. Mijn werkweken zijn dus enorm divers.

En qua uren, hoeveel uren ben je ongeveer kwijt in de week?

Als ik alle uren bij elkaar optel dan werk ik meer dan fulltime, maar ik zie niet alles als werk. Zo vlog ik bijvoorbeeld de hele week en in het weekend, ik onderhoud zelf mijn privé socialmediakanalen en ik ga op shoppingtrips voor nieuwe inspiratie. Dit zijn dingen die officieel werk zijn, maar tegelijkertijd ook ontzettend leuke dingen om te doen.
Fysieke aanwezigheid op kantoor en in meetings probeer ik in een dag of drie te stoppen, zodat ik twee dagen over houd voor administratie, e-mails en telefoontjes. Dat doe ik meestal op dins- en vrijdagen, omdat er dan een flexibele nanny bij mij thuis is. Door haar kan ik zelf bepalen of ik even met de meiden naar de speeltuin ga of dat ik op dat moment toch even ga werken.
Mijn doel is om naar een werkweek van maximaal 4 dagen te gaan.

Had je altijd al gedacht dat je ondernemer zou worden?

Ja, echt vanaf heel jonge leeftijd al. Dat is er een beetje met de paplepel in gegoten. Mijn vader was ook ondernemer, dus ik zag in mijn jeugd hoe dat was en toen dacht ik dat ga ik ook doen.

Interview

En, wat is jouw motto als ondernemer?

De missie van JOSH V is: ‘To make all women look and feel spectacular’. Met die droom is het ook begonnen; ik wilde heel graag met mijn onderneming vrouwen zich stijlvol eruit laten zien en een goed gevoel geven over zichzelf. En dat lukt ons aardig goed.

Ja, heel gaaf, ook dat jullie nu met JOSH V Home en andere productlijnen komen!

Ja, JOSH V is mijn eerste kindje, daarna kwam Alexis en toen kwam JOSH V Home, en nu is Elodi erbij. Die extra productlijnen voelen ook echt als kindjes. Uiteraard staan de kindjes van vlees en bloed op een gedeelde eerste plaats, maar die productlijnen en mijn hele team voelen echt als familie.

Ben je ook een soort moeder voor je personeel?

Ja, ik denk het wel. Ik ben ondertussen 35 jaar, maar toen ik net begon was ik 23. Dan neem je ook mensen aan die veel ouder zijn dan jijzelf. Dan is het heel gek om jezelf als een soort moederfiguur te zien, maar intussen kan ik wel zeggen dat er genoeg mensen bij mij werken die in het jaar 2000 geboren zijn en daardoor heb ik het gevoel dat ik soms wel een beetje moeder overste ben.

En hoe uit zich dat?

Ik ben in ieder geval geen The Devil Wears Prada-achtige bazin. Mijn doel is om ervoor te zorgen dat de mensen in mijn team allemaal heel veel plezier hebben in hun werk en ’s ochtends fluitend aan het werk gaan. Ik bekommer me echt over hoe het met ze gaat. Dat doe ik op allerlei verschillende manieren en ik weet ook dat dat gewaardeerd wordt, dat spreken ze ook naar mij uit.
Iedereen die bij ons binnenkomt, van medewerkers tot aan zakelijke relaties en potentiële nieuwe collega’s, zullen altijd zeggen dat het voelt als een warm bad. Mijn doel intern is dus eigenlijk hetzelfde als extern: ik geef mensen graag een fijn gevoel en maak ze graag blij met wat ik doe.

Wat is de achievement (zakelijk) waar je het meeste trots op bent? Wat is een mijlpaal in je bedrijf geweest?

Ik vind het moeilijk om er één te noemen, want we hebben zoveel mijlpalen bereikt. Ik denk dat het tienjarig bestaan vorig jaar echt een realitycheck was. Toen dacht ik: dat is écht lang, misschien wel langer dan ik dacht dat ik dit zou gaan doen. De meeste modelabels hebben een bepaalde houdbaarheid en bestaan een jaar of 10 en dan is het klaar, dat is bij ons niet. Wij zijn er echt voor the long run. Doordat we bovenop de trends en vooruitgangen zitten hebben we veel mijlpalen, zoals onze investeringen in duurzaamheid. Zo zijn we onlangs onder andere lid geworden van het Better Cotton Initiative. Door deze samenwerking dragen we bij aan het verbeteren van de katoenproductie wereldwijd.

Wat vind je het moeilijkste aan ondernemerschap combineren met moederschap?

Tijdverdeling, agendabeheer en planningen. Je moet alles plannen en daar ligt nou net mijn kracht niet. Je moet een goede balans kunnen vinden tussen werk en privé en dat is best een uitdaging.

Heb je vanuit het ondernemerschap nog iets doorgevoerd in je opvoeding?

Ik denk dat mijn leven een stuk gestructureerder is geworden sinds we Alexis kregen, terwijl je eigenlijk het tegenovergestelde verwacht. Toen Alexis kwam had ik zoiets van: ‘I need to get my shit together’. En pas toen ben ik eigenlijk gaan werken aan een betere structuur en hiërarchie binnen mijn bedrijf en een betere planning, zodat ik ook de moeder kan zijn die ik wil zijn. Ik zou nu niet meer zonder de structuur kunnen die ik toen zakelijk heb ingevoerd.

Waar ben je als moeder het meest trots op?

Echt op alles. Het is gewoon één van de meest ondergewaardeerde banen die ik maar kan bedenken. En ook nog eentje waar je zonder voorbereiding of ervaring aan begint. Het ouderschap over het algemeen, wat er op je af komt – niemand kan dit van tevoren aan je vertellen, je hebt er niet voor gestudeerd, niet voor geleerd en toch lukt het allemaal. Ik denk dat ik het meest trots ben op wat voor een blij kind ik op de wereld heb gezet en met hoeveel positieve energie zij elke dag aanpakt. Ze is voor niets en niemand bang en dat maakt mij de meest trotse moeder.

Wil jij geen enkele editie missen? Abonneer je dan nu op Fabulous Mama magazine!

Wil je op de hoogte blijven van de leukste artikelen en toffe winacties? Volg Fabulous Mama magazine op InstagramFacebook en meld je aan voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief.

 

FM-5-2022-cover-hires

Shop losse edities

Bestel Fabulous Mama en krijg hem gratis thuisbezorgd!

ALLEEN VOOR NIEUWE ABONNEES​

Ontvang 6x Fabulous Mama op de deurmat én een persoonlijk cadeau naar keuze.