Search

Kies nu voor een abonnement met korting

Search
Close this search box.
Ongelijke

Ongelijke start voor jonge kinderen

Basisschoolkinderen die ook buiten school activiteiten ondernemen, zoals sporten, naar het theater of op muziekles. Doen het veel beter op school dan kinderen die geen toegang hebben tot zulke ‘hulpbronnen’.

Ongelijke start voor jonge kinderen: actief leven buiten school leidt tot betere cijfers

Kinderen die minder toegang hebben tot hulpbronnen, scoren lager op de eindtoets. Blijkt uit een recent verschenen onderzoek van SEO Economisch Onderzoek, in opdracht van ABN Amro Foundation en het Jeugdeducatiefonds. Waarvoor honderden leerkrachten in heel Nederland zijn ondervraagd.

Het gaat niet alleen om activiteiten – zoals op vakantie gaan, of sporten in georganiseerd verband. Maar óók om basisvoorzieningen zoals een ontbijt of een bed. In groep 5 heeft 1 op 20 kinderen thuis geen eigen bed. En 37 procent heeft thuis minder dan 10 kinderboeken. Muziekles is iets waar maar 15 procent van de kinderen op zit.

Prestaties blijven achter

Kinderen die dit allemaal niet gegund is, komen minder goed uit de verf op school. Hun prestaties blijven achter. “Die ongelijkheid sijpelt ook door in het leven later”, zegt Bas ter Weel. (Algemeen directeur van SEO Economisch Onderzoek en hoogleraar economie aan de Universiteit van Amsterdam) “Een lager opleidingsniveau is ook een voorspeller voor een lager inkomen.”

Bovendien hebben scholen die in wijken staan waar kinderen onder moeilijke omstandigheden opgroeien, ook meer last van het aanhoudende tekort aan leerkrachten. In Amsterdam treft dat vooral scholen in Noord, Nieuw-West en Zuidoost. Zuidoost telt ook de meeste huishoudens met een laag inkomen (23%). Stadsdeel Zuid het minst (11%). Wanneer een buurt beter scoort op de zogeheten Leefbaarometer, zijn de scores op de eindtoets in groep 8 substantieel hoger.

Na groep 8 is er een harde schifting: het ene kind gaat naar vmbo of havo. Het andere kind gaat naar atheneum of gymnasium. En voor wie meer in zijn mars heeft, is het dan toch vaak lastig in de brugklas de stap omhoog te zetten. Daarom doen veel ouders en kinderen er van alles aan om met een zo hoog mogelijk schooladvies de basisschool te verlaten. Maar ook hier speelt de ongelijkheid een rol, niet iedere ouder kan het zich veroorloven extra onderwijs te kopen in de vorm van bijles of een private tutor. Of weet de weg naar de bibliotheek te vinden.

Geen ontbijt

“Alleen maar meer investeren in het onderwijs is echter niet de oplossing om deze groeiende ongelijkheid op te lossen,” zegt Hans Spekman, directeur van het Jeugdeducatiefonds. “Er zijn kinderen die geen ontbijt krijgen thuis of geen bed hebben. Dan kan je wel investeren in het onderwijs, maar zonder goede nachtrust en eten kom je niet aan leren toe. Belangrijker is om het systeem te veranderen en alle hindernissen voor kinderen weg te nemen zodat ze aan leren toekomen.”

 

Wil jij geen enkele editie missen? Abonneer je dan nu op Fabulous Mama magazine!

Wil je op de hoogte blijven van de leukste artikelen en toffe winacties? Volg Fabulous Mama magazine op InstagramFacebook en meld je aan voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief.

 

cover fab mam 1 2024

Shop losse edities

Bestel Fabulous Mama en krijg hem gratis thuisbezorgd!

ALLEEN VOOR NIEUWE ABONNEES​

Ontvang 6x Fabulous Mama op de deurmat én een persoonlijk cadeau naar keuze.