Argh, alle kleuren door elkaar heen. En ligt daar nu alwéér een stuk uitgedroogde klei? Als deze frustraties je bekend voorkomen, kun je gerust zijn: je bent niet de enige. Tijdens de lockdowns zijn kinderen méér gaan knutselen, en dat levert nogal wat ergernissen op, zo ontdekten de makers van Play-Doh (onderdeel van speelgoedfabrikant Hasbro). Hoeveel plezier hun kinderen er ook aan beleven, ouders vinden het soms lastig om te blijven glimlachen als ze hun kind bezig zien met stiften, verf en klei.

Roze banaan of groene olifant: onze knutselergernissen

Niet realistisch

Play-Doh ondervroeg in Nederland achthonderd ouders met kinderen in de leeftijd van drie tot zeven jaar. Opvallend: maar liefst een op de vier is niet zo blij als hun kind iets maakt wat niet overeenkomt met de realiteit, zoals een roze banaan of een groene olifant. Toch snapt Herald Hofmeijer, docent Pedagogiek aan de Hogeschool van Amsterdam, die gedachte ergens wel: “Ouders zien graag dat kinderen creaties maken die aan bepaalde criteria voldoen. Zo testen ze wat hun kind al kan en weet. Maar daarmee houden ouders de ontwikkeling van hun kind onbewust tegen. Tijdens activiteiten waarbij de fantasie wordt geprikkeld – denk aan verven, kleien en tekenen – worden veel ontwikkelingsgebieden gestimuleerd, zoals de creatieve, motorische en cognitieve ontwikkeling.”

Sturen/volgen

Nog een valkuil: de controle willen houden over wat je kind allemaal doet tijdens het knutselen. Een op de zes ouders in het onderzoek zegt dat te doen. Help je bijvoorbeeld weleens met een puzzel, zonder dat je kind daarom gevraagd heeft? Volgens Hofmeijer ben je dan iets te veel gefocust op het einddoel in plaats van het proces: “Veel ouders ervaren het sturen-volgen-dilemma. Zo zien ze bij het leggen van een puzzel snel waar de juiste stukjes horen, maar ze vergeten dat hun denkstrategie anders kan zijn dan die van hun kind. En als je overmatig stuurt, beperk je kinderen om te groeien op autonoom niveau. Dat kan bijvoorbeeld leiden tot minder zelfvertrouwen of een minder sterke creatieve ontwikkeling.”

En minder creativiteit, dát wil je juist niet, toch? Dat kwam ook uit het onderzoek naar voren: een groot deel van de ouders vindt de creatieve ontwikkeling van hun kind erg belangrijk. 82 procent geeft zijn kind zelfs alle ruimte om de fantasie de vrije loop te laten en 64 procent stimuleert actief om met klei, papier of verf te knutselen. Bovendien proberen ouders met het oog op de creatieve ontwikkeling bewust om kinderen schermvrij speelgoed te geven.

Klei bijvoorbeeld: 57 procent van de ouders denkt dat spelen met klei de creativiteit van kinderen ten goede komt. Toch slaakt de helft een diepe zucht als kleuren zich mengen en als ze uitgedroogde klei zien die niet meer goed kneedbaar is. En klei terugvinden op onverwachte plekken – ook zo vervelend, vindt een op de drie ouders. Denk aan op het toilet, in de koelkast of in de kattenbak.

Loslaten

Hoe herkenbaar die diepe zuchten ook zijn, Katrien van Baten Bastenburg, Head of Marketing Manager bij Hasbro Benelux. Denkt dat het belang van de creatieve ontwikkeling voorop moet staan: “Play-Doh staat voor creativiteit en fantasie. Elke kleurrijke creatie is een meesterwerk dat de identiteit van jouw kind uitstraalt. Die kleuren zijn dus júíst bedoeld om te mixen. Daarom vragen we ouders ter ere van ons 65-jarig bestaan om hun kinderen bewust te laten ervaren hoe het is om hun fantasie volledige vrijheid te geven. Laat je kind eens helemaal los om zijn of haar meesterwerk te maken uit een mix van verschillende kleuren.”

Mixen maar

Voor zijn 65e jubileum lanceert Play-Doh een limited edition transparante pot met verschillende kleuren klei. Deze ‘All Mixed Up’-pot is vanaf eind juli exclusief verkrijgbaar bij bol.com, Wehkamp, Amazon en andere online verkoopkanalen voor een adviesprijs van 19,99 euro.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Play-Doh

 

Wil jij geen enkele editie missen? Abonneer je dan nu op Fabulous Mama magazine! 

Wil je op de hoogte blijven van de leukste artikelen en toffe winacties? Volg Fabulous Mama magazine op InstagramFacebook en meld je aan voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief.