De schoolvakantie staat voor de deur, maar toch kijken de kinderen gek genoeg al weer uit naar het volgende schooljaar. En dan wel een ‘normaal’ schooljaar. Een jaar waarbij ze in het fietsenhok weer kunnen flirten, met vriendjes samen weer kunnen lunchen en ook het pranken van de leraar hebben ze weer zin in. Als er iets het afgelopen jaar was wat de kids met elkaar verbond, was het Tiktok. Dit blijkt uit een onafhankelijk onderzoek van HEMA. Dus ja, verwacht voorlopig aankomende tijd nog maar vele gekke Tiktok dansjes in de woonkamer.  

Samen fietsen en live lessen

De kids kijken weer uit naar school! Bijna 3 op 4 (72%) scholieren kijkt er enorm naar uit om volgend jaar weer een “normaal” schooljaar te beleven. Maar wat is normaal? Het meest verlangen ze naar weer samen te zijn met hun vrienden (32%), gevolgd door kletsen tijdens de pauze (11%). Op de derde plaats staat het verlangen naar live-lessen (8%), na alle zoom lessen willen ze toch echt weer in een volle klas zitten. Ook samen naar school fietsen staat hoog op hun wishlist (7%). Maar er moeten toch ook dingen zijn waar ze niet naar uit kijken? Dat klopt. Het vroege opstaan en zich haasten om op tijd op school te komen is voor bijna de helft van de jongeren (45%) waar ze minder naar uit kijken.

TikTok dansjes en Kalvijn

Het zal je niet verbazen, maar het gebruik van sociale media kreeg het afgelopen schooljaar een flinke boost. 61% van de jongeren was meer op sociale media actief dan voor corona. Vooral TikTok werd opvallend meer gebruikt (63%), gevolgd door YouTube (57%) en Snapchat (50%). TikTok staat bovendien in de top 3 van favoriete apps bij 41% van de jongeren en 75% checkt de app dagelijks. Voor heel wat scholieren is het ook een middel om met vrienden in contact te blijven – 54% liket posts van vrienden –, maar ook om creatief bezig te zijn. Zo maakt bijna 1 op 3 filmpjes samen met vrienden (31%).

Hier springt HEMA handig op in. In een TikTok-video zit influencer Kalvijn op de HEMA tandem. Hij kijkt om en stelt vragen als ‘waar kijk je nou het meest naar uit?’ Aan de scholieren de taak om een duet te maken waarin ze doen alsof ze achterop de tandem zitten en de stiltes opvullen met hun grootste verlangens. Voor Instagram werkt het iets anders. Beautynezz plaatst een reel waarin ze de verschillende HEMA schoolcollecties toont met bijpassende kleding en styling. Scholieren worden uitgenodigd om ook hun favoriete collectie inclusief styling te delen in hun stories. Van alle inzendingen maakt HEMA een mooie en gekke compilatie, waarin de winnaars bekend worden gemaakt. Deze krijgen een back to school beleving met Kalvijn of Beautynezz. De precieze invulling blijft nog even een verrassing.

Bekijk hier de nieuwe back tot school collectie van HEMA

Verschillen per provincie

Uit het onderzoek wat is uitgevoerd door een onafhankelijk onderzoeksbureau bij 1000 Nederlandse jongeren tussen de 12 en 18 jaar komen ook opvallende verschillen per provincie:

  • Samen lunchen in de kantine staat bij jongeren uit Limburg vaker in de top 5 van dingen die ze het liefst met vrienden doen (81%)
  • Jongeren uit Zeeland geven van alle provincies het vaakst aan nooit op Instagram te zitten (58%)
  • Ook sporten jongeren uit Zeeland minder. Ziij geven het vaakst aan nooit aan sport te doen en te bewegen (15%)
  • Jongeren uit Zuid-Holland zijn dol op shoppen, zij geven het vaakst aan uit te kijken om nieuwe schoolspullen te kopen bij de start van het nieuwe schooljaar (67%) dan andere provincies
  • In Noord Holland zitten ze het meest op Instagram. 80% geeft aan een account te hebben op Instagram.
  • Bij jongeren uit Gelderland staat “me goed aankleden om naar school te gaan” vaker in de top 5 van dingen die ze het afgelopen jaar het minste hebben gemist (40%) dan in andere provincies
  • Bij jongeren uit Flevoland staat flirten vaker in hun top 5 (15%) van meest gemiste dingen dan in andere provincies
  • Jongeren uit Noord-Brabant apprecieerden dit jaar vaker hoe fijn het is om elke dag je vrienden te zien op school (86%) dan andere provincies

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met HEMA

Wil jij geen enkele editie missen? Abonneer je dan nu op Fabulous Mama magazine! 

Wil je op de hoogte blijven van de leukste artikelen en toffe winacties? Volg Fabulous Mama magazine op InstagramFacebook en meld je aan voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief.