Ze is presentatrice, actrice, ondernemer, restauranthouder en moeder. En zelfs dan weet Nicolette van Dam (36) nog de tijd te vinden om met haar man Bas Smit (39) de meest hilarische foto’s en filmpjes online te zetten. Ook van hun dochters Lola-Lily (8) en Kiki Kate (6). “Familie, veiligheid, geborgenheid en vertrouwen zijn het belangrijkste.”

Fashionably iets te laat loopt Nicolette van Dam ’s ochtends vroeg het hotel binnen waar we hebben afgesproken. Onder haar arm de koperkleurige paillettenjurk die ze droeg tijdens het Gouden Televizier-Ring Gala de avond ervoor. Ze ziet er uitgeslapen uit en draagt een stoere, zwarte trui uit haar eigen collectie, de mouwen opgestroopt. Onder haar skinny jeans sieren cowboylaarsjes.

Ze kijkt op haar telefoon, het apparaatje dat een heel groot deel uitmaakt van het Smit- Van Dam-imperium. “Bas en ik reikten de Televizier-Ster Jeugd uit en werden aangekondigd als de koning en koningin van social media. We waren een beetje verrast, maar we doen ook wel bijzondere dingen online: we bereiken elke week 1,7 miljoen unieke bezoekers met onze accounts.” Wie Nicolette of haar man en ondernemer Bas Smit nog niet heeft opgezocht op Instagram of TikTok: doen. Humor, ernst en het gezinsleven wisselen elkaar in rap tempo af.

Wat meteen opvalt is dat dochters Lola en Kiki nooit herkenbaar in beeld komen. “Er zijn periodes dat ze dat moeilijk vinden,” vertelt Nicolette. “Social media horen bij ons leven en ze weten niet beter. Het liefst willen ze een eigen YouTube-account, maar dat mogen ze nu nog niet. We proberen ze zo lang mogelijk buiten de schijnwerpers te houden; je weet nooit wie er meekijkt. Daarbij willen de meiden later misschien de politiek in of iets in die strekking en op deze manier waarborgen we hun privacy.”

Waar de kinderen nog even moeten wachten, hebben de socials van Nicolette en Bas inmiddels een belangrijke rol in het professionele leven van het koppel. “Het is echt ons bedrijf,” legt Nicolette uit. “We bouwen aan een authentiek merk, ons merk. Dat doen we door alleen maar dingen te doen die goed bij ons passen en nee te zeggen tegen al het aanbod dat niet past. Als we willen, zouden we bij wijze van spreken gratis kunnen leven door deals te sluiten en alles op social media te zetten, maar zo zijn wij niet. Wij willen eerder mensen supporten, juist in deze moeilijke tijden. We betalen voor ons eten en zetten mensen graag in het zonnetje. Natuurlijk maken we ook weleens een deal, maar meestal betalen we gewoon. Juist omdat wij ook ondernemer zijn.”

Nicolette is geboren in Amsterdam en groeit op in een gezin van levensgenieters.

Haar ouders runnen een succesvolle slagerij. “Wij waren niet het gezin waar om zes uur het avondeten op tafel stond, want dan was de zaak nog open. Het was ook niet vanzelfsprekend dat mijn vader elke avond mee-at, hij was veel aan het werk in de slagerij.

Ik krijg zelf ook weleens te horen dat ik er niet altijd ben, maar als je onderneemt hoort dat er gewoon bij. Ik heb geen regelmatig leven.” Als Nicolette tien jaar is, opent vader René van Dam een traiteur, die later Brasserie Van Dam zal worden. “Hij heeft altijd de ambitie gehad om meer te doen met de zaak dan zijn vader. Je hoort dat wel vaker bij familiebedrijven: je wilt het altijd beter doen dan je ouders.”

Nicolette nam zeven jaar geleden met haar broer Sebastiaan Brasserie Van Dam over. “Wij zijn de derde generatie en willen het ook weer beter doen. Of iets nieuws opzetten. Aan de andere kant voelen we de verantwoordelijkheid voor het levenswerk van onze grootouders.”

Tekst Katja Brokke | Fotografie Fiona Ruhe for smanagement.co.uk | Productie & styling Tamara Botter

Het volledige interview met Nicolette van Dam is te lezen in Fabulous Mama 10-2020. Bestel deze hier!

Wil jij geen enkele editie missen? Abonneer je dan nu op Fabulous Mama magazine!

Wil je op de hoogte blijven van de leukste artikelen en toffe winacties? Volg Fabulous Mama magazine op Instagram, Facebook en meld je aan voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief.